در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک

فرید معتمدی: جشنواره‌‌های منطقه‌ای، کیفیت آثار راه‌یافته به جشنواره فجر را ارتقا می‌دهند

فرید معتمدی، کارگردانی که با نمایش «کمدی ارتفاعات» از استان اردبیل در جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک (کرمانشاه) حاضر شده است، باور دارد با احیای جشنواره‌های منطقه‌ای، کیفیت آثار راه‌یافته استانی به جشنواره تئاتر فجر، بهبود زیادی خواهد یافت.

به گزارش ایران تئاتر، بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر از روز چهارشنبه هفتم دی به میزبانی کرمانشاه به‌عنوان اولین استان برگزارکننده این رویداد هنری، آغاز شده است. نمایش «کمدی ارتفاعات» به نویسندگی امید طاهری و کارگردانی فرید معتمدی خیاوی از مشگین‌شهر (استان اردبیل)، در دومین روز برگزاری این جشنواره، امروز (پنجشنبه هشتم دی) ساعت 18 درسالن اصلی غدیر (آوینی) کرمانشاه روی صحنه خواهد رفت.

فرید معتمدی، کارگردان نمایش «کمدی ارتفاعات» درباره داستان این نمایش می‌گوید: «اتفاقات در روستایی به نام دیتون می‌افتد که برادران رایت در فکر اختراع هواپیما هستند و قصد دارند خواهران سایت را در آسمان‌ها به عقد خود درآورند. مادر خواهران سایت که نام خود را شهردار گذاشته برآن است تا این روستا را به شهر تبدیل کند که با مخالفت‌های کشیش روستا مواجه می‌شود. مونگولفیه، خواننده دوره گرد در پی بردران ناتنی خود است و برای یافتن‌شان به این روستا آمده است...»

او دلیل انتخاب این نمایشنامه را برای اجرا، فضای فانتزی آن می‌داند و ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه سال قبل یک نمایش رئال کار کرده بودم، امسال با دیدن فضای فانتزی این متن و ایجاد فضاهای کمدی موقعیت تصمیم گرفتم که این متن را اجرا کنم.»

این کارگردان درباره وضعیت هنر تئاتر در استان خود می‌گوید: «تئاتر استان اردبیل همیشه پرآوازه بوده و هست و می‌شود گفت یکی از قطب‌های اصلی تئاتر کشور است، امیدوارم ما هم بتوانیم یک نماینده شایسته برای استان‌مان باشیم و شأن و منزلت هنر استان اردبیل را حفظ کنیم.»

معتمدی با ابراز خوشحالی از احیای جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای فجر، می‌افزاید: «جشنواره‌ها بهترین فرصت جهت تبادل تجربه و یادگیری هستند، مخصوصا جشنواره‌های منطقه‌ای که نمایندگان چند استان باهم به رقابت می‌پردازند و در کنار رقابت تجربه‌اندوزی هم می‌کنند. همچنین کیفیت انتخاب آثار برای جشنواره تئاتر فجر هم بالا می‌رود و حاصل این خروجی‌ها یک جشنواره بی‌نظیر خواهد بود.»

این کارگردان در پایان، آموزش را نیاز بزرگ تئاتر شهرستان‌ها می‌داند و می‌گوید: «باید از تئاتر شهرستان‌ها حمایت شود، به خصوص در امر آموزش برای نسل جدید تئاتر، دقت و حمایت بیشتری لازم است.»

جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر یک (کرمانشاه) با حضور هنرمندان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، ایلام، همدان، خوزستان و کرمانشاه در حال برگزاری است که تا 10 دی‌ ادامه خواهد داشت.

هنرمندان سایر استان‌های کشور طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با حضور در استان‌های بوشهر، مازندران و فارس به‌عنوان دیگر میزبانان بیست و هفتمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر، برای راه‌یابی به چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران