در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو ایران تئاتر با بازیگر نقش نیم‌بطری «یاغی»

حسن همتی: برای تغییر نگاه کلیشه‌ای به فیزیک بازیگران جنگیده‌ام

حسن همتی، بازیگر کوتاه‌قامت تئاتر، سینما و تلویزیون با بیان اینکه سال‌ها برای تغییر نگاه کلیشه‌ای به فیزیک بازیگر برای پیشنهاد نقش جنگیده است، انتخاب افراد خاص را برای نقش‌های اصلی تئاتر تغییر بزرگی در روند انتخاب بازیگر دانست.

نگار امیری: در دهه‌های شصت و هفتاد سینما، اسدالله یکتا و رشید اصلانی شناخته‌شده‌ترین بازیگران کوتاه‌قامت ایران بودند. بازیگرانی که در نقش‌های کوتاه، حاشیه‌ای و تکراری برای بازی به کار دعوت می‌شدند و نقش‌هایشان بیشتر تزیینی و کمتر پیش‌برنده و موثر در روایت اثر بود و عموما نشانی از فانتزی داشت.

اما طی سال‌های اخیر در سینمای جهان، بازیگری چون پیتر دینکلیج با بازی در سریال «بازی تاج و تخت» حضوری درخشان، موفق و پررنگ از خود نشان داد و توانست تا حدودی سطح توقعات مخاطبان را از بازیگران دارای فیزیک خاص بالا ببرد و به‌تعبیری نگاه نویسندگان و کارگردانان را دچار تغییر اساسی کند.

خوشبختانه نگاه به این هنرمندان تا حدی تغییر پیدا کرده است و حضورشان در سینما و تئاتر بیشتر شده البته کلیشه پیشنهاد نقش به این هنرمندان کوتاه قامت همچنان باقی است. در این میان حسن همتی، بازیگر و کارگردان کوتاه قامت تئاتر توانسته است تا حدی این کلیشه‌ها را کنار بزند.

همتی، متولد دهه هفتاد در شهرستان اسلام آباد غرب کرمانشاه است. او تئاتر را از سال 1390 با بازی در تئاتر خیابانی آغاز کرد و تاکنون به عنوان بازیگر و مدیر صحنه در تئاتر فعالیت داشته است.

«روایت‌های زارا»، «رویای شب تابستان»، «خرسی که می‌خواست خرس بماند» و «ایستاده روی خط استوا» از جمله آثار او در عرصه بازیگری و نمایش‌های «ریما»، «شین» و «زاغ» از تجربه‌های کارگردانی‌اش به شمار می‌رود.

او به تازگی در سریال نمایش خانگی «یاغی» به کارگردانی محمد کارت بازی کرده است و این حضور باعث شناخته شدن او میان مخاطبان غیرتئاتری شده است.

این روزها در عرصه تئاتر مشغول به چه کاری هستید؟

خوشبختانه روزهای پر مشغله‌ای را در عرصه تئاتر سپری می‌کنم. به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان در دو نمایش که برای اجرا در جشنواره تئاتر معلولین آماده می‌شود، حضور دارم. همچنین در حال تمرین نمایش «خانم آوازخوان کله تاس» برای اجرای عموم هستم و بازی در نمایش «روایت‌هایی از زارا» که شهریورماه در حوزه هنری روی صحنه رفته بود، برای بار دوم و به زودی در سیزدهمین جشنواره تئاتر بسیج «سودای عشق» در تالار محراب روی صحنه می‌روم.

در عرصه کارگردانی چطور؟

بله، مشغول به کارگردانی و آماده سازی نمایش «پیله» نوشته محسن عظیمی هستم. این نمایش داستانی با موضوعیت جنگ و دفاع مقدس دارد و قرار است در جشنواره تئاتر مقاومت روی صحنه برود. البته در این نمایش به ایفای نقش کوتاهی نیز می‌پردازم.

حضور همزمان به عنوان بازیگر و کارگردان در یک اثر بر کیفیت کار تاثیر منفی نمی‌گذارد؟ 

خیر، هیچ مشکلی برای اینکه هنرمند به عنوان بازیگر و کارگردان در یک کار حضور داشته باشد، پیش نمی‌آید. به نظر من کارگردانی و بازیگری هر دو در یک مسیر و کنار هم هستند. البته شاید از نظر ذهنی فشار کاری زیاد یک بخش روی بخش دیگر اثر بگذارد به ویژه در آثاری که باید با دیگر بازیگران در ارتباط باشی. اما نقشی که من در نمایش «پیله» بازی می‌کنم یک واگویه فردی و براساس شکست زمانی در نمایشنامه اتفاق می‌افتد و جدا از بازیگران دیگر است.

تئاتر کارکردن در شرایط فعلی که بعد از همه‌گیری کرونا تا حدودی با ریزش مخاطب مواجه شدیم، سخت نیست؟

تئاتر کار کردن کلا سخت است. کسی که تئاتر کار می‌کند قطعا فشارهای سخت زندگی را متحمل شده است اما وقتی علاقه، عشق و پشتکار باشد این سختی‌ها هم لذت‌بخش است.

کوتاه قامت بودن شما برای پیشنهاد و انتخاب نقش برایتان مشکل‌ساز بوده است؟

به‌واقع این موضوع مشکل‌ساز نیست، ما بازیگر هستیم و وقتی این کار را انتخاب کردیم، پس می‌توانیم تمامی کاراکترها را ارائه بدهیم و تفاوتی ندارد که فردی با قد 2متر و 80 سانتی‌متر یا 80 سانتی‌متر باشد؛ اما از آنجا که کارگردان‌های ما  بازیگران را در تئاتر و عرصه تصویر براساس تیپ و فیزیک انتخاب می‌کنند، به دلیل کوتاه قامت بودن من، کمتر پیشنهاد بازی داشتم و به نوعی دچار مشکل بوده‌ام ولی به تازگی شرایط کمی بهبود یافته است.  

الان شرایط در عرصه تئاتر یا سینما برای هنرمندان کوتاه‌قامت بهتر شده است؟

شرایط کاری کوتاه‌قامتان در تئاتر خیلی بهتر است و به واسطه تلاش‌مان فضای بیشتری برای فعالیت در این عرصه فراهم شده است. به‌شخصه در سال‌های اخیر تمام سعی خودم را کردم تا نگاه کلیشه‌ای به فیزیک را در کارگردان‌های تئاتر تغییر بدهم و توجه آن‌ها را به سمت بازی خود ببرم و خوشبختانه تا حدودی موفق شده‌ام.

آیا نگاه تازه کارگردانان تئاتر باعث پیشنهاد نقش‌های متفاوت در این عرصه شده است؟ 

بله، تا چند سال پیش اصلا پیشنهاد و اجازه بازیگری نقش یک به بازیگران با فیزیک خاص داده نمی‌شد اما خوشبختانه اخیرا کارگردانان افراد خاص را برای نقش‌های اصلی و اول  انتخاب می‌کنند. این تغییر بزرگی در روند انتخاب بازیگر است؛ هرچند هنوز در اول راه هستیم.

فارغ از نگاه کارگردانان، شما چه ویژگی هایی را برای  پذیرش نقش در نظر می گیرید؟

تلاش همیشگی من این بوده تا بازی‌ام را به رخ تماشاگر بکشانم و در نقش‌های متفاوتی بازی کنم. تا چند سال گذشته به‌اجبار و به دلیل فیزیک من، نقش‌هایی با فضای سوررئال پیشنهاد می‌شد و به عنوان بازیگر سوررئال شناخته شده بودم؛ اما به تازگی بیشتر پیشنهاد نقش‌های رئال را می‌پذیرم.  البته حضورم در سریال «یاغی» و اعتماد و حمایت محمد کارت کارگردان و سیدمازیار هاشمی تهیه‌کننده این اثر در هموار کردن مسیر متفاوت و دلخواه بازیگری‌ام و نگاه دیگر کارگردانان به من موثر بوده است.  




نظرات کاربران