در حال بارگذاری ...
کارگردان کرمانشاهی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان؛

نمایش «تنهایی دنیا» تلنگری برای آگاه‌سازی نوجوانان است

کارگردان نمایش «تنهایی دنیا» از برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صورت حضوری ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم با توجه به تمام محدودیت‌های کرونا، ستاد و دبیر جشنواره این امکان را فراهم کردند که بتوانیم به صورت حضوری این رویداد را داشته باشیم زیرا در این صورت جشنواره با کیفیت و ماهیت اصلی خود برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، رحمت غلامی، کارگردان نمایش «تنهایی دنیا» که در بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان – زیر 18 سال اجرا می‌شود، گفت: این اثر روایت زندگی دختری نوجوان به نام دنیا است که از کودکی همواره مورد توجه ویژه پدر و مادر خود بوده است. در این نمایش، توجه ویژه والدین به دنیا، سبب تقویت حس خودخواهی و زیاده‌طلبی، او در زمان ورود به دوران نوجوانی‌اش شده است. در این روند او همه چیز را برای خود می‌خواهد و به درون اتاق خود می‌کشاند تا جایی که دیگر دنیای خارج برای او می‌میرد و تمام دنیا در اتاقش خلاصه می‌شود. در ادامه دنیا برای فرار از تنهایی خود دست به آفرینش آدم-عروسک‌های متعددی با ملیت‌ها و ویژگی‌های مختلف می‌زند تا خود را از این تنهایی بیرون بکشد، اما هر بار که هر کدام از آن شخصیت‌ها می‌خواهند برای مدتی اتاقش ر ا ترک کنند، دنیا از این تصمیم آن‌ها آشفته شده و آن‌ها را زندانی و محبوس می‌کند. در نهایت اما یکی از شخصیت‌ها می‌تواند او را نجات دهد و تمام المان‌ها و نظم طبیعی را نیز به دنیای خارج بازگرداند. در واقع این عروسک سبب می‌شود که شخصیتِ نوجوانِ نمایش، به اشتباهات خود پی برده و درصدد تغییر و منعطف کردن خود با اطراف و جامعه‌اش برآید.

او ادامه داد: موضوع و مضمون این اثر مربوط به تنهایی است که می‌تواند مسئله بسیار مهمی برای اکثر جامعه آماری نوجوانان نسل امروز باشد. این تنهایی می‌تواند نتیجه شرایط اجتماعی، خانوادگی، غرور، زیاده‌خواهی و ... باشد و نوجوان را درگیر تنهایی و انزوا کند. به همین خاطر ما در این اثر نمایشی سعی کردیم که تلنگری برای آگاه‌سازی نوجوانان، ایجاد کنیم.

غلامی تصریح کرد: سعی کردیم که در این نمایش، درون چند مسیر حرکت کنیم تا بتوانیم به تنهایی مورد نظر نوجوان دست پیدا کنیم تا نشان دهیم که یک نوجوان چگونه به جهان تنهایی و انزوا می‌رسد. بدیهی است که به وجود آمدن این تنهایی عوامل مختلفی نظیر عدم تعامل مناسب با والدین و دوستان و مسائل متعددی را در بردارد و یک نوجوان به دلایل مختلفی می‌تواند درگیر این انزوا شود. با همین دیدگاه ما سعی کردیم که علاوه بر نشان دادن راه‌هایی که به انزوا منتهی می‌شود، راهکارهای عبور از آن را نیز نشان دهیم و این مسائل نکته مهم نمایش «تنهایی دنیا» است.

این کارگردان درباره حضور در بخش تئاتر با اجرای کودکان و نوجوانان گفت: قرار دادن این بخش در جشنواره یک اقدام مثبت است، زیرا افزوده شدن این بخش به جشنواره، فرصت مناسبی را برای گروه‌های جوان ایجاد کرد. گروه ما نیز با عواملی که بین 12 تا 18 سال سن دارند، بر مبنای همین اقدام توانستند امسال در این رویداد شرکت کنند که جای خرسندی دارد. این نمایش کاری از گروه ماسی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان کرمانشاه است که تقدیم به روح زنده‌یاد مریم کامدوست، هنرمند سازنده عروسک‌های اثر می‌شود.

غلامی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را یک اقدام مهم در راستای رشد این عرصه خواند و گفت: از آنجایی که این جشنواره مختص کودکان و نوجوانان است و نگاهی تخصصی به این عرصه دارد، بسیار مهم به شمار می‌رود زیرا در این رویداد خود کودکان و نوجوانان نیز به عنوان دست‌اندرکاران درگیر کار هستند، بنابراین جشنواره تأثیر به‌سزایی در روند تئاتر این حوزه دارد.

او ادامه داد: بدیهی است که بالا بودن سطح کیفی نمایش‌ها و نزدیک بودن آثار به تئاتر تعلیمی می‌تواند باعث رشد هر چه بیشتر این جشنواره شود، زیرا تئاتر هنری است که می‌تواند در روند شکل‌گیری شخصیت، فکر و تصمیم‌گیری کودک و نوجوان ما تأثیرگذار باشد، بنابراین اجرای نمایش خوب امر بسیار مهمی در روند تربیت و رشد جامعه به شمار می‌رود.

این کارگردان تأکید کرد: خوشحالم با توجه به تمام محدودیت‌های کرونا، ستاد و دبیر جشنواره این امکان را فراهم کردند که بتوانیم به صورت حضوری این رویداد را داشته باشیم زیرا در این صورت جشنواره با کیفیت و ماهیت اصلی خود برگزار می‌شود. ضمن اینکه عواملی که درگیر جشنواره هستند چه نوجوانان و چه افراد بزرگسال بهتر و با انگیزه‌تر می‌توانند کار تولید کنند و از تجربه‌ها و دانش یکدیگر بهره‌مند شوند.

غلامی خواستار حمایت جشنواره از گروه‌های نمایشی برای تماشای سایر آثار شد و گفت: همه ما متوجه محدودیت‌های متعدد مالی در روند اجرای جشنواره هستیم، اما ای کاش، در زمان برگزاری جشنواره، گروه‌ها امکان حضور در بیشتر در جشنواره را نیز داشتند و علاوه بر چندین اجرا، می‌توانستند کارهای سایر گروه‌ها را نیز تماشا کنند. به نظر من این امر در روند کار هنرمندان بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند تجربه خوبی برای بازیگران و عوامل نوجوان باشد.

عوامل نمایش«تنهایی دنیا» عبارت‌اند از: نویسنده، طراح و کارگردان: رحمت غلامی؛ بازیگر: نازنین منوچهری؛ صداپیشه و عروسک‌گردان: سوگند میرزایی، مبینا مرادی، مهسا امیری، فاطمه صفری، سیده دریا دلاوری، رومینا محمودی، روبینا محمودی و زهرا امینی؛ ساخت عروسک‌ها: زنده‌یاد مرحوم مریم کامدوست، اعظم یاوری‌فرد و شهرزاد قهرمانی؛ ساخت دکور و اکسسوار: فرزانه لطیفی، یگانه عبدالمالکی و بناز محمودی؛ انتخاب، ادیت موسیقی و انیمیشن: رحمت غلامی؛ طراح پوستر و بروشور: رامین رستمی.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛

پوریا جلالی: کرمانشاه کانون رخدادهای مهم و فاخر فرهنگی و هنری می‌شود
گفت‌وگو با سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛

پوریا جلالی: کرمانشاه کانون رخدادهای مهم و فاخر فرهنگی و هنری می‌شود

پوریا جلالی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه می‌گوید: سال آینده سالی پرکار و پر رونق است برای هنرمندان بخصوص هنرمندان تئاتر تا بتوان با کمک همراهی پیشکسوتان و حضوربزرگان تئاتر کرمانشاه را باز هم به روزهای پر ورنق خود بازگردانیم.

|

نظرات کاربران