در حال بارگذاری ...
به بهانه ی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی؛

تئاتر شیرین اما بی فرهاد

تئاتر کرمانشاه_ علی حیاتی، آنچه درمیان شور و شوق دوباره ی هنرمندان و سن های نمایشی سالن‌ها حسرت به دل‌ها می‌نشاند بغض مانده در گلوی صندلیهای خالی از تماشاگر سالن‌هاست.

کرونا که هجوم آورد ،سر راه قلع و قمع سازی کسب و کارها و دورهمی ها و ارتباطات،درهای فرهنگ و هنر را نیز تخته کرد تا هم کمیت هنر بلنگد و هم هنرمند بیکار و هم هنردوست محروم.
آذر ماه اما ماهی دیگر گونه را برای هنر رغم زد.
گونه ای از زمان که  آبی به جوی خشکیده ی هنر دواند تا روحی تازه به کالبد محتضر تئاتر شهر بدمد.
اینبار هنر مندان حوزه تئاتر به همت حوزه ی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دست در دست پروتکلهای بهداشتی اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر استان به گونه ای دیگر کردند.
آنچه درمیان شور و شوق دوباره ی هنرمندان و سن های نمایشی سالنها حسرت به دلها می نشاند بغض مانده در گلوی صندلیهای خالی از تماشاگر سالنها بود.
تاثیر تعطیلی یکساله ی فعالیتهای هنری برپیکر تئاتر از دوجنبه قابل مشاهده و تامل بود.
جنبه ی کمی:
چیزی که امسال به وضوح قابل مشاهده بود تعداد کم گروههای شرکت کننده بود.
ترس از کرونا،پراکندگی هنرمندان گروهها،خانه نشینی اعضاء 
از جمله مواردی است که برجنبه ی کمی کارها تاثیر داشته.
جشنواره ای که هر ساله پذیرای اکثر گروههای تئاتری استان بود امسال با اقبال کمی از گروهها مواجه شد.
جنبه ی کیفی:
دیگر مساله ای که امسال به چشم خورد جنبه ی کیفی کارهای شرکت کننده بود که کمبود زمان و مکان تمرین درسایه ی محدودیتها بر آن تاثیر مستقیم داشته، گروهها نتوانسته بودند آنگونه که باید تمرین داشته باشند و آنگونه که باید کارها را ساخته و پرداخته کنند.
اما آنچه که مهمتر از همه ی اینها بود جاری شدن خون دوباره در رگ حیات تئاتر استان بود و آنچه بیشتر از همه هنرمندان را خوشحال کرد همتی بود که با تدبیر همدست شد و تئاتر را زنده کرد.
امید که این زندگانی جاودانه بماند.

 


نمایش «یا اگر نمی‌شدهای ژنی» در کرمانشاه روی صحنه رفت

نمایش «یا اگر نمی‌شدهای ژنی» در کرمانشاه روی صحنه رفت

دانیال محبی گفت: «در دهیلز تاریک زمان گذشته‌ی فراموش شده، زنده است یا اگر نمی‌شد های ژنی»،  تاملی اجرایی  بروی مفهوم تکرار و دگرگونی، به واسطه ی اشخاصی در عهد ناصری الی جنگ جهانی اول به همدستی افسانه ای محلی است.

|