در حال بارگذاری ...
دبیر اجرایی سی ودومین جشنواره تئاتر استان کرمانشاه

تولیدات هنری جوهر و بن مایه فرهنگ هستند

جمال برفی نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کرمانشاه گفت: جشنواره تئاترفجر با برگزیدگان استانی است که تکمیل می شود و وقتی قرار بر برگزاری جشنواره فجر باشد یعنی باید جشنواره های تئاتر استان ها نیز برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از کرمانشاه، جمال برفی جمال برفی نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کرمانشاه  و دبیر اجرایی دومین جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه گفت: متاسفانه همه گیری پدیده  کرونا در این روزها تبدیل به یک تراژدی شده است . ازسویی مرگ و میرهای ناشی از این بیماری  مبتلا شدن به این عارضه که  افرادجامعه را دچار ناراحتی و رنج می نماید و ازسوی دیگر تغییر سبک زندگی ،تعطیلی ها ،رکودها و خسارتهای مادی و معنوی در تمام لایه های جامعه تصویری تاسف برانگیز از زندگی در این روزهای جامعه را به بار آورده است . از جمله مسائلی که دچار خسارت زیادی شد حوزه فرهنگ است و از آن جمله هنر تئاتر .

برفی افزود: فراموش نکنیم فرهنگ روح جامعه است و تولیدات هنری جوهر و بن مایه فرهنگ هستند. تعطیلی این تولیدات می تواند فرهنگ و در یک کلمه روح و حیات جامعه را تهدید کند چنان که یک پژوهش گذرا در اوضاع و احوال جامعه در این چند ماه اخیر می تواند مویدی براین امرباشد. در این چند ماه هم جامعه مخاطب که تئاتر برصحنه ندید آسیب دید و هم هنرمندی که نتوانست دغدغه های خویش را ارائه نماید دچار خسران شد .حال توجه بفرمائید که امروز دیگر تئاتر تفنن نیست ،تئاتر برای بسیاری افراد شغل ومعیشت است . حدود ۹ ماه تعطیلی شغلی چه آسیب های جبران ناپذیری را می تواند برای هنرمند و خانواده اش فراهم آورد..

دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره تئاتر استانی بیان داشت: امکان تولید ، تمرین و اجرا این چندماهه کلا از دست رفته است . شما ببینید حتی اگر تئاتر هم فعال باشد هنرمندان با ترس و لرز به دلیل این بیماری متاسفانه واگیر ومهلک حاًر به تولید می شوند . خوب در این حال بد جشنواره ، تولید نشاط و حس و حال رقابت برای هنرمند هم انگیزه ایجاد می کند و هم بعد این چند ماه حرکتی است برای شکست رکود ،ذبرای حرکتی به پیش ، چرا نباید بهره بگیریم. به نظر بنده جشنواره بویژه امسال یک روحیه است ،یک حس زنده بودن و استمرار تئاتر.

برفی در خصوص برخی نظرات منفی بر عدم برگزاری جشنواره های تئاتر اظهار داشت:  ببینید پیشنهاد های بسیاری برای عدم برگزاری جشنواره حتی فجر شد که جشنواره برگزار نشود و اعتبار جشنواره به گروهها و تجهیز سالنها اختصاص یابد لکن توجه کنید که فجر در سازمان برنامه و بودجه دارای ردیف اعتبار بخصوص خودش است و باید فجر برگزار شود که این اعتبار اختصاص یابد و نمی شود بودجه این ردیف را جای دیگر هزینه کرد در واقع اگر فجر برگزار نشود خبری از این بودجه هم نیست .

 وی با اشاره با اینکه همه اهالی تئاتر در این شرایط مطالبه گر عدم برگزاری جشنواره نبودند بلکه بسیاری از هنرمندان اتفاقا خواستار برگزاری بودند گفت: فجر با برگزیدگان استانی هست که تکمیل می شود و وقتی قرار بر برگزاری فجر باشد یعنی باید استانی ها هم برگزار شود .از طرف دیگر شاهد بودیم بسیاری جشنواره ها امسال تعطیل نشدند و به گونه هایی اجرا شدند و یا خواهند شد مثل مقاومت ،عروسکی؛کودک و نوجوان همدان و...، اجرای جشنواره ها به صورت مجازی و آنلاین هم اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفته هرچند ذات تئاتر اجرای نفس به نفس است اما چنین اجرا های آنلاین و .‌. در اروپا و غرب سابقه زیادی دارد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: در چنین شرایط وقتی قرار باشد تئاتر تحرکی پیدا کند .جامعه حال تازه ای پیدا کند .هنرمندان تئاتر امکان ارائه اثر پیدا کنند چرا که نه ؟ما اگر این رویداد را هم تعطیل می کردیم آیا اتفاق مثبت و درستی قلمداد می شد؟یا بدلیل تعطیلی هم باید پاسخگو می شدیم. این اتفاق بین تعطیلی و برگزاری انتخاب بهترین است به نظر خواننده ها تعطیل کردن اتفاق بهترین است؟

دبیر اجرایی سی ودومین جشنواره تئاتر استانی در پایان گفت: در تلاش هستیم که امکان دیدن حداکثری آثار و زحمت هنرمندان فراهم شود . پیشنهاد دارم هر جایی که می تواند به دیدن انبوه زحمت تولید گران کمکی کند پای کار بیایید که در این ایام تلخ در جامعه لختی با تئاتر روحیه بخش است.




نظرات کاربران