در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور

ایران فقط تهران نیست، استان ها در اولویت هستند

با حضورمدیرکل هنرهای نمایشی کشور، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی،کارشناس هماهنگی تئاتر استان و روئسای انجمن استان های کرمانشاه، خوزستان، گیلان و تهران جلسه ی شورای مشورتی روئسای انجمن ها برگزارشد.

به گزارش تئاتر کرمانشاه، جلسه ی مشورتی  با حضور قادر آشنا مدیرکل  هنرهای نمایشی کشور، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، حسن رونده کارشناس هماهنگی تئاتر استان ها، محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه، بهمن صادق حسینی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، محمدیاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان و محمد صفار رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران برگزار شد.

محمد رضا درند رئیس انجمن نمایش استان با اشاره به اینکه بیماری کرونا باعث به تعویق افتادن جلسات با مدیرکل جدید انجمن هنرهای نمایشی کشور شد گفت: بعد از انتصاب جناب آشنا به عنوان مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی کشور، برنامه های زیادی در خصوص برگزاری جلسات و نشست هایی با  حضور روئسای انجمن ها چیشده شده بود ولی متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و شرایط ویژه ای که به وجود امد این برنامه ها  به صورت محدود و با حضور شورای مشورتی انجمن برگزار شد.

درند ادامه داد: در این جلسه چند هدف  را دنبال کردیم از بحث وضعیت انجمن در آینده تا مطالبات سال های گذشته  گرفته تا بحث بیماری کرونا و وضعیت مجموعه هایی که در اختیار انجمن ها می باشد. خوشبختانه نگاه مدیرکل انجمن هنرهای نمایشی کشور به تئاتر استان ها نگاهی مثبت است.

اگر معاونت هنری طرحی برای هنرمندان تئاتر و یا انجمن هنرهای نمایشی دارد شفاف سازی کند.

یکی از بحث  ها به طور جدی پیگیریش به عنوان یکی از مطالبات اصلی انجمن ها قرار گرفته  مسئله ای است که یکسال اخیر در معاونت هنری مطرح شد که  از ادغام شروع شد و وقتی با مخالفت شدید اهالی فرهنگ و هنر بخصوص انجمن ها و خاصه انجمن نمایش روبه رو شد، جای خودش را  به موضوع دیگه ای داد. (طبق شنیده ها ) یکسال سال که انجمن ها قرار است  با این طرح آشنا شوند و اما همه چیز در یک سکوت پیش روی است و ما هنوز هیچ اطلاع کافی و دقیقی از طرحی که در معاونت هنری در حال تدوین است نداریم. این مسئله باعث آزردگی هنرمندان  تئاتر شده چرا که انجمن  هنرهای نمایشی مطعلق به کل کشور است و صرفا برای تعدادی محدودی در تهران نیست.اگر قراره تصمیمی برای آن  گرفته شود حکم این است  همه ی هنرمندان تئاتری در جریان این مسائل باشند. اما وقتی به صورت محرمانه پیش می رود اتفاق خوشایندی نخواهد بود.

جناب آقای آشنا نیزچون در سال های قبل تجربه این مسئولیت را داشته  می تواند با تجارب بیشتر برای تئاتر کشور مثمر ثمر باشد. متاسفانه ایشان هم اطلاعات چندانی در این خصوص نداشتند. یکی از مباحث این طرح گویا اقدام انجمن ها برای ثبت است که یک پروسه ی ساده ای نیست. قانون ثبت و بحث موسسات تک منظوره قوانین خاص خودش را داره. اگر هدفمان تجمیع انجمن ها و کوچک کردن این گستردگی است ،این ها باهم  مقایرت دارند.

درند ادامه داد: در حال حاضر به تعداد استانها و مناطق آزاد ما دفاتر شعب داریم یعنی کمتر از 35 دفتر اما اگر هرشهرستان و با استان بخواد انجمن خود را  در  قالب دفتر ثبت کند شاید بالغ بر600 دفترثبت شوند و قوانین  ثبت هم ملزم این است که هر انجمن باید اساسنامه مجزا و آیین نامه مجزا داشته باشد و این یک ترکیب مادام العمر شده  و  دموکراتی بودن را کاملا از انجمن ها دور می کند. پس از ثبت چه کسی قرار است از این همه دفتر حمایت کند؟ هم اکنون که این تعداد محدود هستیم در طول این دو سال نهایت کمکی که شده است 15 میلیون برای هر استان بوده است!!!! آنهم برای کمک به جشنواره تئاتر استانی.خب الان انجمن ها با انتخابات سروپا هستند. 

این طرح که  در حد شنیدن بوده علارقم دستور  وزیر محترم مبنی بر نشست و جلسه پیرامون این موضوع، با توجه به  نشست های قبلی و درخواست های مکرر هنوز این اتفاق نیفتاده و ما هیچ آگاهی نسبت به این  طرح نداریم.در حالی که اگر طرح خوبی باشد خب ماهم استقبال می کنیم ولی خب اگر طرح هنوز پخته نیست چرا طرح موضوع می شود و چرا اتفاقاتی به سرعت در حال رخ دادن است که اصلا خوب نیستند و از همه مهمتر بدون اطلاع اقدام کردند و این یک توهین به شعور هنرمندان است

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه افزود: اینکه درست در زمانی که کل کشور درگیر مبارزه با ویروس کرونا است و درزمان تعطیلی تمام فعالیتهای فرهنگی هنری اتفاقاتی رخ دهد آن هام به سرعت جایی که ذهن همه ما درگیر جای دیگری است کمی غیر عادی می باشد.

جالب ترین موضوع این است که یکسری نقاط در اساسنامه انجمن بوده که معاونت هنری با آن ها موافق نبوده اما الان همان نقاط در حال تبدیل شدن به یک طرح از طرف معاونت هنری می باشد. بزرگترین ناراحتی این است که به هیچ عنوان  کل کشور در نظر گرفته نمی شود  یعنی هنرمندان استان ها و انجمن ها  اهمیتی ندارد که با آن ها  مشورت شود چرا که قراراست برای آن ها  تصمیم گرفته شود.

درند با اشاره به شعار مدیرکل  هنرهای نمایشی که می گویید " ایران فقط تهران نیست و مطعلق به کل کشور است"  بیان کرد: همه در بحث تصمیم گیری در انجمن اولویت دارند نه فقط مرکز. متاسفانه  امروزه  طوری شده که ماها  به عنوان کسانی که در این عرصه زحمت میکشیم هیچ خبری از اتفاقات و تغییرات نداریم از ماجرای بحث ثبت انجمن ها، تا اتفاقات  پیرامون آن.

به طور جد پیگیر این موضوع هستیم  اگر طی چند روز آینده  از طرح معاونت آگاه  نشویم، نسبت به این موضوع قطعا مجددا به خود جناب آقای صالحی وزیر مراجعه می کنیم و اینبار خواهان پیگیری جدی ایشان خواهیم بود. زیرا وزیر مستقیم دستور دادند به بعد از مطرح کردن موضوع با انجمن ها و چکشکاری ها به ایشان اطلاع داده شود اما هنوز خبری از مطرح کردن موضوع نیست.

گویا تنها کسانی که در جریان ماجرا نیستند هنرمندان تئاتر و انجمن ها هستند.

از سال 96 سالیانه تنها 15 میلیون تومان به انجمن های تئاتر پرداخت شده است.

در این جلسه موضوع دیگری که مطرح شد بحث مصاحبه اخیر مدیرکل  هنرهای نمایشی و  پرداخت مطالباتی که اعلام کردند بود.

تئاتر استان ها از سال 96 به بعد جز سالی 15 میلیون تومن برای جشنواره ها هیچ پرداختی به انجمن ها نداشته است .شاید خود وزارت خانه به ادارات کل مبالغی را داده باشد  اما چیزی برای تئاتر و حساب انجمن جز مبلغ ذکر شده به حساب انجمن واریز نشده است. حالا  شما تصور کنید میانگین هر استان در سال  50 اجرا داشته باسه در طول سال  در کل کشور سالانه چند اجرای نمایش است؟ چقدراعزام به جشنواره ها داریم؟ چقدر اجرای خیابانی داریم؟ اینا همه تلمبار شده  به صورت  بدهی  و ادارات کل نیز زیر بار این اجراها و بدهی ها نمی روند.

 اداره ی کل هنرهای نمایشی با توجه به اینکه اداره ی هنری از قبل  این بحث تفاهم نامه رو قطع کرده هیچ پرداختی  برای انجمن ها ندارند. در این بین هنرمندان تئاتر استان ها بلاتکلیف شده اند. از طرفی به آن ها می گوییم نمایش تولید کنید و اجرای نمایش داشته باشید. از طرفی حمایتی نیست. متاسفانه خیلی از استان ها هنرمندانش طوری شدند که حاضر نیستند به سمت تئاتر بروند "عطایش را به لقایش بخشیدند". حاضرند خانه نشین شوند دنبال کارای دیگر روند اما طرف تئاترنیایند

واقعا باید چکار کرد؟ با دست خالی بعد از دو سال و هنوز نتانستیم ریالی به گروه ها پرداخت کنیم. تصور کنید سال گذشته  مبلغ 10 میلیون تومان بعد از دوسال  به حساب انجمن ها واریز شده ، چه کاری با این پول می توان کرد؟ آیا پول تبلیغات یک نمایش در تهران هست؟  برای یک استان فرضاً با 20 یا 25 اجرای نمایش این مبلغ درنظر گرفته شده.!

 این تبعیض، تبعیض بسیار  بدی است. آقای آشنا هنوز به شعارش اعتقاد دارد و میگوید: انجمن ها باید قدرتمند تر عمل کنند و بیشتر خودشان را نشان دهند و تئاتر تولید کنند وبسیار تاکید دارند که از تولیدات حمایت خواهند کرد. اولویت آقای آشنا بر روی تئاتر استان می باشد. در ادامه  موضوع  تفاهم نامه ها عنوان شد که واقعا جز مواردی است که می تواند تئاتر از از این شرایط بحرانی نجات دهد و باعث ایجاد شور ونشاط در بین هنرمندان شود.

آشنا قول پیگیری این مسئله را نیز به روئسای انجمن ها داد.

ایجاد شوراهایی در مناطق کشور برای شناسایی نویسندگان بومی از طرح های پیشنهادی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور برای حمایت از نویسندگان است

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه بیان داشت: یکی دیگر از مواردی که در جلسه مطرح شد ودارای اهمیت زیادی از سوی مدیر کل بوده، بحث نویسندگان بومی است.که  با دادن جایگاه های در شان و امتیازاتی به نویسندگان  وهنرمندان تئاتر استان ها  به آن ها کمک می شود تا بتوانند از همه ی فرهنگ وآداب خود در نوشته ها و تولیدات استفاده کنند و آن ها را به تحریر در بیاورند حتی برای چاپ. جناب آشنا پیشنهاد تشکیل شوراهایی در مناطق کشور را دادند تا بتوانند نویسندگان را شناسایی و انتخاب کنند.

قادر آشنا: اولین فردی که موضوع اصلی تئاتر شهرها را عنوان کرد

قادر آشنا مدیرکل فعلی  هنرهای نمایشی کشور اولین کسی بود که موضوع تئاتر شهر ها را عنون کرد و تفاهم نامه هایش را هم منعقد کرد به طوری که هنرمند به جایگاهی رسیده بود که یک مکان به اسم تئاتر شهر برای تمرین و تولید داشت و می توانست برای تولداتش برنامه ریزی کند. اما بعد از رفتن ایشان و تغییر مدیران کل ادارات رفته رفته نگاه ها به سمت واگزاری به بخش خصوص کشیده شد و اماکن به کسانی واگزار شد که هیچ سر رشته ای از هنر و تئاتر نداشتند. خوشبختانه ایشان پیگیر احیای مجدد تئاتر شهر های استان ها نیز هستند که جایگاه اصلی هنرمندان و گروه های ثبت شده را به آن ها بازگرداند. بعضی از استان ها  حتی یک اتاق برای تمرین ندارد و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

اگر قرار باشد تغییری در ساختار انجمن ها صورت گیرد باید با مشورت خود انجمن و هنرمندان صورت گیرد.

محمد رضا درند موضوع بعدی را بحث تغییرات در انجمن ها عنوان کرد و گفت:  در بحث ساختاری انجمن ها، اگر قراراست تغییراتی رخ دهد  باید مشورت خود انجمن ها و نقطه نظرات هنرمندان  هم در نظر گرفته شود.

 خوشبختانه اقای آشنا اعتقاد زیادی به انجمن دارند و به نظر ایشان انجمن  بال اصلی اداره کل هنرهای نمایشی و ادارات کل هستند و باید هرچه بیشتر به این انجمن ها پرداخت شود و جایگاه اصلی به تئاتر و هنرمندانش باز گردد. در این شرایط موجود نیز برخی استان انتخابات انجمن ها را دارند با توجه به صحبت های آقای آشنا قرار بر این شد در صورت امکان انتخابات انجمن ها مدتی به تعویق افتاد، که بیشتر بتوانند تمرکزشان را بر روی برنامه های دیگر از جمله تولید تئاتر و جشنواره تئاتر استانی در زمان بعد از کرونا بگذارند. و همچنین  درهفته ی آینده ی شیوه نامه ی جدید برگزاری جشنواره تئاتر استانی  با نظر کارشناسی شده نیز از سوی انجمن هنرهای نمایشی کشور منتشر شده و به کل استان ها ارسال می شود که مکلف هستند جشنواره را طبق شیوه نامه جدید برگزار نمایند.

گروه هایی که در اسفندماه 98 اجراهایشان با تعطیلی روبه رو شد ویا مجوز برای فروردین 99 داشته اند برای کمک در اولویت هستند.

درند عنوان کرد: یکی دیگر از موارد عنوان شده  بحث ضرر کرد اتفاق کرونا بود که آقای آشنا مسوئلیت بررسی در امور این  بیماری وصدمات ناشی از آن به جامعه ی تئاتری کشور را  به جناب نادری سپردند. چند محور اصلی در بحث کرونا هست که یکی از آن ها اجراهایی که قرار بود در اسفندماه برقرار باشد  بعضی ها هم شروع به اجرا کرده بودند اما در میانه ی راه اجرا به دلیل شرایط حاد تعطیل شد و مورد بعد  گروهایی که مجوز گرفته بودند که در فروردین ماه امسال به روی صحنه ارای بروند. این گروه ها در اولیوت کمک هستند و بعد از جمع بندی نسبت به  تصمیم ونحوه کمک به این گروه ها اعلام می شود که به چه نحو پرداخت کمک ها پرداخت خواهد شد.

با توجه به پیگیری ها یقینا سه ماه از بیمه هنرمندان توسط دولت واریز می شود.

موضوع دیگر مورد  بحث، مسئله ی بیمه و بخشودگی آن بود. این مسائل هنوز در دست اقدام است و یقینا سه ماه از بیمه هنرمندان توسط  خود دولت پرداخت می شود و در اینده هم احتمالا تصمیماتی در این خصوص اتخاذ خواهد شد. نحوه ش در حال بررسی است و انشاالله که شاهد اتفاقات خوبی برای هنرمندان تئاتری باشیم.

 بحث دیگر  بحث مکان هایی بود که در اختیار  هنرمندان تئاتر و انجمن ها قرار گرفته است، چند ماه از این اجراها بخشیده شد و طبق ماده ی 5 و تبصره ش مصوب هیئت دولت  در خصوص نحوه واگزاری ها سالن ها و مکان های برای اجرا؛ با استناد به همان بند و به  استان ها اعلام شده که برای تمدید مهلت قرارداد ها اقدام کنند. در استان ها هم طبق همین دستور هیئت دولت که به صورت مکتوب توسط خود اداره کل هنرهای  نمایشی ارسال شده این مشکل هم برطرف شود و هنرمندان بیشتر از این متضرر نشنوند.

مورد آخر نیز موضوع سالن های بخش خصوصی  که درآن ها  نمایش ها اجرا می شدند. که لیست آن ها هم توسط کارشناسان و مسئولین ادارات کل تهیه  و مشخص کردند. این سالن ها با تعداد صندلی به انجمن هنرهای نمایشی معرفی شوند که تمهیداتی نیز برای ان ها در نظر گرفته شده است.




نظرات کاربران