در حال بارگذاری ...
پوستر هر نمایش

رکن اصلی و مهمی در معرفی یک نمایش است

پوستر هر نمایش یکی از عناصرمهم تبلیغاتی به شمار می رود و در معرفی یک نمایش نقش موثری دارد اما هنرمندان اهمیت چندانی به آن نمی دهند.

سن یا صحنه مکانی است برای عرضه اندام تئاتر و حیات آن محسوب می شود. زندگی در تئاتر مرهون آدم هایی است که جرات حضور در میدان یا همان سن را پیدا می کنند. برای معرفی این مهم  نیاز به مقدمه ای داریم که بتوانیم تماشاچی را به این آوردگاه بکشانیم.

پوستر تئاتر شیپوری برای این اعلان است. جنس، رنگ، بوی این شیپور و مهمترین رکن اصلی آن  در چگونگی اعلان این ماجرا نقش اساسی دارد که همان طراح پوستر می باشد. در برهه ای از زمان پوستر یک نمایش طوری بود که گروه باید همه خلاقیتشان را روی پوستر نمایش متمرکز می‌کردند. این رویه به طوری بود که گاه آبروی یک اجرا به واکنش مخاطبان به پوستر یک نمایش بستگی داشت.

پوستر می تواند ویترین یک نمایش باشد و حس کنجکاوی را در بیننده برانگیخته کند که به تماشای نمایش بنشیند.

طراحی پوستر تئاتر با دیگر پوسترها فرق دارد تئاتر را فقط در سر صحنه  می توان دید در یک زمان و دوره خاص. طراحی پوستر تئاتر باید کاملا ویژگی های اجرای تئاتر را داشته باشد. متاسفانه با توجه به اینکه پوستر برای یک تئاتر رکن مهمی در معرفی آن به شمار می رود خیلی مورد بی توجهی و لطف هنرمندان قراره گرفته است.

گاهی اوقات نیز شاهد کارهای کپی هستیم که متاسفانه باعث صدمه زدن به حرفه ی طراح می شود و به وجود آمدن یک فضای دلالانه و ناسالم می شود که به مرور هنرمند از کار حرفه ای فاصله می گیرد و وارد فضاهای مسموم کاری می شود.

مهدی اسدی تبار کارشناس ارشد گرافیک و یکی از طراح پوستر بخش تئاتر می گوید: در خیلی از جشنواره های بین المللی، ملی و منطقه در بخش پوستر جایزه ای نداریم  با وجود اینکه  تمام کارهایی که شرکت می کنند دارای پوستر و طراح می باشند. متاسفانه بجز جشنواره بین المللی فجر و چندی دیگر از جشنواره ها دارای نمایشگاه های پوستر و یا چاپ کتاب پوستر هستند.

پوستر به عنوان اولین میزانسنی است که از یک نمایش تولید و برای معرفی آن به مردم به نمایش گذاشته می شود. یک طراح گرافیک پوستر نمایش باید پا به پای کارگردان، کار را بر عهده  بگیرد تا بتواند طرح مناسبی به دست آورد.

اسدی تبار با اشاره به تاثیر تبلیغات بر افزودن تماشاچی گفت:  در بخش انتشارو تبلیغات با توجه به کم بودن بودجه، بیشتر در فضای مجازی و گروه های خاص هنری قابل تبلیغ است ، به دلیل کم بودن کمک هزینه اجراهای عموم نمایش ها متاسفانه سهم زیادی برای طراحان پوستر باقی نمی ماند و اغلب اوقات خیلی از طراحان به صورت مجانی یا با دستمزد های پایین با گروه های تئاتری فعالیت می کنند که این مسئله باعث آسیب زدن به هنرمندان این حرفه می شود.

با توجه به مهم بودن مسئله ی پوستر در تبلیغات نمایش ها در لحظات آخر به یاد طراحی پوستر نمایش های خود می افتند. با وجود اینکه پوستر یک نمایش، بیانگر موضوع نمایش می باشد.

 این طراح گرافیک در خصوص حمایت ارگان های دولتی و خصوصی از هنرهای نمایشی گفت:  متاسفانه ارگان های مختلف بخصوص در شهرستان ها حمایت چندانی از گروه های تئاتری ندارند حتی در حد نصب بنر در سطح شهر که این مهم، باعث دلسرد شدن گروه های هنرهای نمایشی می شود.

با وجود تمام مکلات  تنها امید طراحان حضور در جشنواره ها است که متاسفانه بعضی از جشنواره ها در چند سال اخیر جایزه بخش پوستر را یا کم کرده اند یا کلا آن را از بخش مسابقه حذف کرده اند. در حالی که پوستر به عنوان یک عنصر گرافیکی که در تعامل با تئاتر است و یکی از ابزار تبلیغاتی مهم به شمار می آید،  آنچنان که باید به این مهم اهمیت داده نمی شود.

اسدی تبار با اشاره به فعالیت انجمن هنرهای نمایشی شهرستان ها نیز گفت: متاسفانه باتوجه به مشکلات متعددی که وجود دارد انجمن ها هم به این مسئله مهم اهمیت نمی دهند که حداقل  سالی یکبار نمایشگاه هایی از پوستر های تئاتر برگزار کنند؛ قطعا حمایت بیشتر خواهد بود.

حتی مکان خاصی نیز برای درج پوسترهای هنری مخصوصا تئاتر در شهرستان ها  وجود ندارد و  مقصر این مسئله  تنها خود گروه های نمایشی نمی باشند بلکه حمایت ضعیف ارگان ها نیز بی اثر نیست .

 




نظرات کاربران