در حال بارگذاری ...
واکنش 'گسترده هنرمندان به خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی:

اسطوره ها همیشه در یادها می‌مانند

ایران تئاتر: همزمان با خبر شهادت ناجوانمردانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی، برخی از مسئولان و هنرمندان جامعه تئاتر با انتشار متن هایی جداگانه شهادت این اسطوره را تسلیت گفتند.

صبح دیروز ، با  خبر بهت آور شهادت  سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه چند تن از همراهان ایشان از جمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی،آغاز شد.خبر به اندازه ای ناگهانی و شوک آور بود که بدون تایید رسمی  باورش برایمان سخت بود.

سردار سلیمانی اسطوره مثال زدنی این روزهای ایران بود. مقاومت ایران با نام او در جهان هویدا می شد و شهادتش بی شک برای همه دلباختگان آزادگی مقاومت در سراسر دنیا تلخ است.

سایت ها، صفحات اینیستاگرام، توئیت ها و ... را که مرور می کردیم هر کس به نوعی نسبت به خبر شهادت این سردار دلیر ایرانی واکنش نشان داد. هنرمندان تئاتر و سینما نیز از این قافله دور نبودند و برخی از آنها در متن هایی جداگانه شهادت این اسطوره را تسلیت گفتند(هرچند صفحه خیلی از این هنرمندان پس از انتشار این خبر در اینیستاگرام با مشکل روبرو شد و امکان دسترسی به آن فراهم نگردید).

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به شهادت این سردار رشید ایران، در توئیتی به این خبر واکنش نشان داد.

عباس صالحی نوشت: «و من‌المومنین رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه سردار سلیمانی نماد عزت ایران و مالک اشتر رهبری بود. شهادتش سوزناک و اندوه فقدانش فراموش نشدنی است. اما ذرات خون مطهر او جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد. آمریکایی‌ها اکسیر شهادت را درک نکرده‌اند».

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در صفحه اینیستاگرام شخصی خود با اشاره اینکه مردان بزرگ آرزوهای دست یافتنی دارند، نوشت: «این یک واژه و کلمه نیست. سردار مرد بزرگ سرزمین است. مثل کوه بلند دماوند. به افق خورشید تابان. شهادت هنر مردان بزرگ خداست. آرزوی تو مبارک باشد سردار. مردان بزرگ آرزوهای دست یافتنی دارند...»

مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتگو با خبرگزاری های مختلف از جمله مهر و موج نیز با اشاره به اینکه جامعه تئاتر ایران سه روز عزای عمومی اعلام می کند، گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی قهرمانی بزرگ بود که همواره حامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری هنرمندان انقلاب بود.این شهادت به عنوان هنر بزرگ مردان خدا، موجب این خواهد شد که برای نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی گام‌های جدی‌تری برداریم.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز در واکنش به این خبر تصویری از شهادت سردار سلیمانی در صفحه اینیستاگرام خود قرار داد و نوشت:  «انالله و اناالیه راجعون. سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه اسلام به شهادت رسید. آمریکایی ها بدانند که انتقام سختی خواهیم گرفت».

حبیب احمد زاده در پست اینیستاگرامی اش با این عنوان که حاج قاسم به آرزویش رسید، نوشت: «مبادا ما سست شویم. چون خبر شهادت مالک اشتر به امیر المؤمنین علیه السّلام رسید بسیار اندوهگین و افسرده خاطر شد گریست و بر منبر تشریف برده فرمود: "ما از خدا هستیم و بسوى او باز مى گردیم، و ستایش خداوندى را سزا است که پروردگار جهانیان است، بار خدایا من مصیبت اشتر را نزد تو بشمار مى آورم، زیرا مرگ او از سوگ هاى روزگار است، خدا مالک را رحمت فرماید که بعهد خود وفاء نمود، و مدّتش را بپایان رسانید، و پروردگارش را ملاقات کرد، با اینکه ما تعهّد نموده ایم که پس از مصیبت رسول خدا-  صلّى اللّه علیه و آله بر هر مصیبتى شکیبا باشیم، زیرا آن بزرگترین مصیبت ها بود. خدا مالک را جزاى خیر دهد و چگونه مالک که اگر کوه بود کوهى عظیم و بزرگ بود، و اگر سنگ بود سنگى سخت بود، آگاه باشید بخدا سوگند مرگ تو اى مالک، جهانى را ویران و جهانى را شاد مى سازد یعنى اهل شام را خوشنود و عراق را خراب مى گرداند، بر مردى مانند مالک باید گریه کنندگان بگریند، آیا یاورى مانند مالک دیده می شود، آیا مانند مالک کسى هست، آیا زنان از نزد طفلى بر مى خیزند که مانند مالک شود". (دشمن زبون در منطقه به جرزنی پرداخته ، یک باخته تمام معنا که دیگر از ترور اشکار هم ابایی ندارد ، ترامپی که برای عوض کردن جو درونی امریکا در قضایای استیضاح دست به هرکاری میزند ...»

ابراهیم حاتمی‌کیا  نیز در واکنش به شهادت این فرمانده نستوه ایرانی، در پیامی که زیر آن  عنوان «سرباز کوچکش» لحاظ شده بود، نوشت: «هوالمحبوب... بارها با عطش او را در آغوش کشیدم و وقت جدایی خودم را تشنه‌تر دیدم.راستی چه خلعتی جز شهادت برای او زیبنده بود، ولی از محضر شهدا اجازه می‌خواهم بگویم، حاج قاسم سلیمانی نامی است که هر پیشوند و پسوندی در کنار نامش اضافه جلوه می‌کند. حاج قاسم سلیمانی یعنی همه این القاب یادش.. جاودانه باد».

مجید مجیدی نیز نوشت: « شهادت شجاعانه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و رجعت روح والایشان به درگاه ابدیت را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم .

به‌راستی در این وانفسا زیبنده‌ترین لباسی که بر تن ایشان می‌توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد که در سرتاسر عمر پر برکتشان همواره ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در کشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی‌ادعا ذره‌ای از هدف متعالی‌اش پا پس نکشید.

بدون شک خون مطهر ایشان پایمال نمی‌شود و از برکت این عروج، فانوس پرفروغی روشن می‌شود که تأثیر چشمگیری خواهد داشت بر قدرت یافتن و شکوفایی ایران اسلامی.»

امین زندگانی در اینیستاگرام خود نوشت: در بهت فرو میرویم از حماقت این همه احمقهای بزرگ، چه باید گفت.
سعید سهیلی  کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس کشورمان نیز که  فعالیت هنری خود را از حوزه هنری خراسان با تئاتر آغاز کرد با انتشار تصویری از سردار حاج قاسم سلیمانی در صفحه اینستاگرام خود به تمجید از وی پرداخت و نوشت: «ایران همیشه به سرداران سرافراز خود بالیده است. بنازمت سردار ... بنازم به مدال‌های روی سینه‌ات، اخلاص و تواضع و شجاعت».

خسرو احمدی نوشت: اولین باری که دیدمتون از شیرمردیون لذت بردم. روحتون قرین رحمت خدا باشه. دلاوری بودی و هستی. شهادتت مبارک

مهران رجبی در صفحه اینیستاگرام خود با تاکید بر اینکه تصویر شهید را برداشتند، نوشت: «چشم تو را اگر چه خمار افریده اند . امیزه ای ز شور و شرار افریده اند .تصویر شهید را قرار دادم ولی اینستا برداشت».

علیرضا نورایی با تصویری سیاه، آخرین پستش را این چنین نوشت: «کپشن پست قبل که اینستاگرام حذفش کرد:چه روزهایی در پیش است و چه سرنوشتی خواهند داشت دشمنان»

محمد حسین مهدویان نیز با انتشار عکسی از دوران جوانی شهید سلیمانی نوشت: در عالم رازی هست که جز به بهای خون فاش نمی شود.

مریلا زارعی بازیگر سینما و تلویزیون هم نوشت: «زندگی زیباست اما شهادت از آن زیباتر است (شهید سید مرتضی آوینی) شهادت سردار رشید حاج قاسم سلیمانی مصادف با سحرگاه جمعه در ایام تولد حضرت زینب و در آستانه ایام فاطمیه بار دیگر به ما مردم روزمره نشان داد که شهادت، پاداش خداوند به او پس از یک عمر مجاهدت خستگی ناپذیر در این دنیا بود و همنشینی با برادران شهیدش و اولیا الهی در سرای باقی برای او قطعاً گواراتر. رنجِ فقدانِ این مرد بزرگ آوردگاهی است که ما را با هر غیر حقی بیگانه خواهد کرد.»

امیرحسین شفیعی تهیه‌کننده و کارگردان تئاتر هم این متن را در صفحه خود منتشر کرد: «قدیما تو هر خونه یه داداش بزرگه بود، جورکش ریز و درشت اهل خونه. عصای دست پدر، کمک دست مادر، برای خواهر سنگ صبور، بالا خواه برادر کوچیکه، تو وقت نداری ته جیبشو می تکوند برای سفره خالی، تو وقت غم و غصه مرهمی بود برای اهل خونه. کسی چپ نگاه به اون خونه و اهالی اش می‌کرد حسابش با داداش بزرگه بود. حالا داداش بزرگه رو از پشت خنجر زدند، یه پرچم سیاه سردر خونه آویزونه، به پهنای صورت اشک می ریزه آبجی کوچیکه، اون یکی داداشه دستشو گذاشته روی صورتش هق هق عین زنا گریه می کنه. آره داداش بزرگه یه ملت رفته، همون که چشم و امیدمون بود، همون که تا صدای کسی رو سرخونمون بود، با اون قد رشید تو درگاه بود. هموم که از ترسش دزدها چهارتا محل اونورتر آمد و شد می‌کردند. حالا این خونه بی داداش شده … به روضه خون بگید برای اهل خونه روضه عباس بخونه…»

سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» با انتشار تصویری از ایران که دور تا دور آن پایگاه‌های نظامی آمریکا قرار دارد، به طعنه نوشت: «ایران جنگ می‌خواهد! ببینید چطور کشورشون رو نزدیک پایگاه‌های نظامی ما قرار دادند».

علیرضا شجاع نوری بازیگر آثار سینمایی و تلویزیونی هم نوشت: «امروز هیچکس خوشحال نیست جز خودش، پایان انتظارش»

منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده سینما هم که به تازگی فیلم سینمایی «درخونگاه» را روی پرده داشت نوشت «شجاعت راه و سرنوشت مردان خداست. در راه عقیده رفتن مرد می‌خواهد؛ چه در خیابان چه در جبهه جنگ»

بهنوش بختیاری هم ضمن انتشار دو پست در صفحه اینستاگرام نوشت «اسمتون منو یاد انصاف و عدالت و شجاعت می‌انداخت، آقایون وصل، دوستان متصل به بالا اصلاً این کلمات به گوشتون خورده؟ روحت شاد بزرگمرد دوران»

فقیهه سلطانی به اذعان بر اینکه اینیستاگرام پست من را پاک کرد، نوشت: سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس شهادتتان مبارک. های اینیستا اگر پست های ما رو می خونی و پاک می کنی بدان و آگاه باش که تو از حضور میلیونی مردم ما  رو به راه و در حال کسب درآمد هستی کاری نکن به طور کامل همه اینیستا رو تحریم کنیم.

نیوشا ضیغمی در این خصوص عنوان چقدر تنها شدیم حاج قاسم را انتخاب کرد و نوشت: بزرگ مرد شهادت مبارک

علی ملاقلی پور فرزند رسول ملاقلی پور نیز در صفحه شخصی اش در اینیستاگرام نوشت: «بازگشت همه به سوی اوست .سرنوشت مقلدان خمینی چیزی جز شهادت نیست .مطمئنا شهدا زنده اند و نزد خداوند روزی می گیرند . سلام شهیدان مهدی باکری و احمد کاظمی برتو باد ، چشممان روشن»

مجید واشقانی نوشت: سردار شهادتت مبارک

نسرین بابایی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها با ایفای نقش اصلی سریال «وارش» مهمان خانه‌های مردم است نیز این گونه به این رویداد واکنش نشان داده است: «و من اینجا دست دلم تنگ تر می شود شهادتت مبارک»

لیلا اوتادی بازیگر تئاتر و سینما نیز از دیگر هنرمندانی بود که به شهادت سردار سلیمانی واکنش نشان داد. او نوشت: «مرد سیاسی محبوب دلها که پشت میز نبود وبجای حرف در میادین جنگ عمل میکرد، پروازت مبارک. در زندگی پر افتخار شما همین بس که چهره ی سیاه داعش را از جهان پاک کردی.بخواب سردار خسته بودی که در پروازت هرکسی دست داشت روحش ناآرام و لعن ونفرین تمامی مردم خاورمیانه وجهان بدنبالش».

نعمیه نظام دوست بازیگر تئاتر و سینما نیز در صفحه اینیستاگرام خود نوشت: «از صبح که این خبر منتشر شد ، آرزو کردم که این خبر دروغ باشه ، گفتم بارها از این خبرها پخش کردن که دلمون رو بلرزونند ، ولی الان که دیدم عکس بزرگمرد ایران رو همه جا زدن ناخداگاه اشک ریختم ، بین همه این اتفاقات تلخ ، همیشه وقتی از امنیت ایران حرف میشد میگفتم خیالتون راحت باشه سردار سلیمانی رو داریم »

 

 




نظرات کاربران