در حال بارگذاری ...

حضور هنرمند کرمانشاهی در نوزدهمین جشنواره المللی آیینی نمایش های بین سنتی

جمال برفی از شهرستان سنقر استان کرمانشاه دربخش "نقل موسیقایی" نوزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آیینی وسنتی حضور دارد. 

به گزارش تئاتر کرمانشاه، جمال برفی هنرمند گروه نمایش "شیدا نقل موسیقایی چوپان خوانی" زاده شهرستان سنقر از استان کرمانشاه با "نقل موسیقایی چوپان خوانی در قهوه خانه ی نمایش های ایرانی" در نوزدهمین جشنواه ی نمایش های آیینی سنتی به اجرا می پردازد. 
این اجرا با مضمون نقالی که توسط چوپان ها وشبان ها، به ویژه در هنگامی که دام های خود را برای چرا برده اند و در حال استراحت هستند به نقل خوانی می پرازند.
برفی در خصوص این اجرا گفت: این نقل خوانی عمدتا به صورت آوازهای بومی محلی بوده و شیوه ی آن شکایت وگله از روزگار یا مضامین دیگری مانند عشق، حماسی و یا اجتماعی که چوپان ها با نواختن شمشال به صورت سوال وجواب در نقل شرکت می کنند و داستانی را با خوانش های خودشان شکل می دهند.
وی ادامه داد: گاهی اوقات این چوپان ها در فاصله های دور از هم قرار دارند و نقلی که از چوپان دیگری می شنوند را سعی می کنند درهمان مضمون پاسخ دهند. 
برفی گفت: یک سلسله خوانی از نغمات ترکی و کردی که در شهرستان سنقر رایج است اجرا خواهد شد. 
رسول طاهری در بازسازی نقل موسیقایی چوپان خوانی با نواختن شمشال گروه را یاری می کند و همچنین هادی وکیلیان به همراه رسول طاهری به نقل خوانی می پردازند.




نظرات کاربران