در حال بارگذاری ...
...

زنان شخصیت های اصلی بسیاری از داستان ها و ترانه های کردی هستند

زنان شخصیت های اصلی بسیاری از داستان ها و  ترانه های کردی هستند

مقاله «نقش و جایگاه زنان حکایت خوان در نقل و روایت گری فولکلور مناطق کوردنشین» با نگاهی به «ستران» و ترانه"  از رحمان هوشیاری هنرمند کرد در چهاردهمین جشنواره بین الملی آیینی سنتی در سمینار پذیرفته شده است.

 به گزارش تئاتر کرمانشاه، رحمان هوشیاری متولد مریوان است. تحصیلات او در مقطع کارشناسی  رشته ی تئاتر، گرایش کارگردانی است، هوشیاری فعالیت های پژوهشی چون؛  چاپ 15 مقاله علمی پژوهشی ، چاپ و ارائه صدها مطلب و یادداشت در نشریات و تهیه و تدوین چندین طرح و برنامه و پروپوزال برای برگزاری سمینار، جشنواره و فستیوال های گوناگون و... را در کارنامه خود دارد.
رحمان هوشیاری عضو کمیته علمی و فرهنگی دانشجویان 78 – 73 ، عضو هیئت امنای انجمن نمایش مریوان 79 – 78،  عضو هیئت نظارت و شورای صدور پروانه نمایش مریوان 80 – 79 و عضو هیئت امنای انجمن نمایش کرمانشاه 85 – 84 و...نیز بوده است و هم کنون نیز جز کمیته اجرایی جشنواره تئاتر خیابانی  بین المللی مریوان است.
مقاله ی "نقش و جایگاه زنان حکایت خوان در نقل و روایت گری فولکلور مناطق کوردنشین با نگاهی به «ستران» و ترانه"  از رحمان هوشیاری به تازگی در چهاردهمین جشنواره بین المللی آیینی سنتی در بخش سمینار پذیرفته شده است. 
 رحمان هوشیاری در خصوص این مقاله اینگونه می گوید:  در این مقاله ابتدا به نقش و جایگاه زنان در فولکلور کوردها پرداخته می شود، چون زنان، شخصیت های اصلی بسیاری از داستان ها و حتی ترانه های کوردی به شمار می روند و در عین حال روایتگر بخش بسیار زیاد همین داستان ها هم می باشند، البته با در نظر گرفتن این مسئله که هنوز تعداد زیادی از کوردها در روستاها زندگی سنتی ای را دارند و لاجرم آیین و سنت های فولکلور هم اهمیت نمادین خود را حفظ کرده است. 
هوشیاری ادامه داد: این نقش و جایگاه مهم زنانی که حکایت خوان و روایت گر فولکلور کوردی هستند به عنوان یکی از شاخصه های اهمیت زنان در جامعه کوردی می تواند تفسیر و تعبیر شود. همچنین به بخش فزاینده ای از فولکلور کوردی ـ با تاکید بیشتر بر «ستران» و «ترانه» ـ پرداخته ایم که مرهون و مدیون زنان حکایت خوان و روایت گری است که مجموعه ای بسیار وسیع از آیین و سنت ها را رشد و نمو داده است و با استفاده از روشهای تحقیق میدانی و نیز توصیفی(استفاده از منابع کتابخانه ای) موضوعاتی که زنان حکایت خوان در ستران و ترانه ها نقل و روایت می کنند، جمع آوری شده است.
هوشیاری با اشاره به نتایج به دست آمده از تحقیقات به دست آمده گفت: نتایج  نشان می دهد که زنان بخش بزرگ و نیرومندی از فولکلور کوردی را به خود اختصاص داده اند.

زنان همچنین نقش فعالی در ساخت، خلق و خطاب فولکلور کوردی دارند. در نتیجه علی رغم اینکه زنان بخش بزرگی از نقل و روایت فولکلور کوردی را بر عهده گرفته اند اما بقای این  سنت های نمایشی شدیدا به جامعه و مجال کاربرد و نمایش آنها وابسته است.