در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر منطقه 2 (بوشهر) مطرح کرد

علی زیستی: جشنواره منطقه‌ای فجر باعث احیای تبادلات فرهنگی است

کارگردان تئاتر نمایش «نصرت» می‌گوید اگر قرار است کاری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته باشد حتما باید از فیلتر جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور رد شود. از این رو امیدوارم جشنواره تئاتر منطقه‌ای رویدادی ادامه‌دار باشد و مانند سال‌های قبل متوقف نشود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایلنا، جشنواره تئاتر فجر امید خیلی از تئاتری‌های اهل شهرستان است. هنرمندان تئاتر شهرهایی غیر از تهران همواره برای دیده شدن هنرشان تلاش کرده‌اند اما رویدادی که می‌تواند برای آن‌ها مخاطبان بیشتری به همراه داشته باشد و منجر به دیده شدن اثر و تبحرشان در بخش‌های مختلف شود، جشنواره تئاتر فجر است. 

این رویداد چند سالی به صورت منطقه‌ای برگزار نمی‌شد و امسال پس از مدت‌ها این اتفاق افتاده که طی آن فعالان عرصه تئاتر در ابتدا با حضور در جشنواره‌های منطقه‌ای که شامل چند استان است با دیگر گروه‌ها برای برگزیده شدن رقابت می‌کنند و در نهایت بر اساس صلاحدید داوران به مراحل بعد راه می‌یابند. این اتفاق و این رقابت به خودی خود برای همه گروه‌ها ی شرکت کننده و آن‌هایی که به مراحل بعد راه نمی‌یابند نیز اتفاقی خوشایند است. 

حال مدتی است که جشنواره‌های منطقه‌ای در سراسر کشور آغاز به کار کرده‌اند تا در هفته‌های آتی برخی از گروه‌ها امکان حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را پیدا کنند. 

بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ از روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه به میزبانی بوشهر به‌عنوان دومین استان برگزارکننده این رویداد هنری، آغاز شده است. گفتنی است۱۶ گروه نمایشی با حضور بیش از ۲۰۳ هنرمند از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، هرمزگان و مناطق آزاد قشم و اروند در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور- منطقه ۲ که از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ دی‌ماه به دبیری عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر برگزار می‌شود، حضور دارند. 

در همین راستا با علی زیستی (نویسنده و کارگردان نمایش نصرت) یکی از آثار شرکت کننده در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه ۲ گفت‌وگو کردیم. 

نمایش «نصرت» به نویسندگی و کارگردانی علی زیستی از استان کرمانشاه در اولین روز برگزاری این جشنواره، چهارشنبه چهاردهم دی‌ ساعت ۱۹ در پلاتو صفیری روی صحنه رفت. علی زیستی (نویسنده و کارگردان)، لیلا مهدی آبادی (بازیگر و طراح صحنه)، امیررضا داوری و یاسمن منتظری (گروه موسیقی)، سعید ذبیحی (سرپرست گروه و مشاور کارگردان) عوامل این اثر هستند. 

این کارگردان درباره داستان این نمایش گفت: «نمایش «نصرت» داستانی واقعی از زندگی نصرت خدایاری شهسواری معروف به خواهر بسیطی تنها زن رزمنده جبهه گیلانغرب در هشت سال دفاع مقدس است.»

او در پاسخ به این سوال که مدت زمان صرف شده برای پژوهش درباره زندگی رزمنده زن منطقه غرب کشور چقدر بوده، گفت: «تحقیق و نگارش این اثر نمایشی حدود دو تا سه سال به طول انجامیده است.»

به دلیل عدم برگزاری جشنواره منطقه‌ای ارتباط هنرمندان قطع شده بود

علی زیستی درباره آسیب‌های برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای نیز اینگونه توضیح داد: «برگزار نشدن جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای باعث شده بود تا هیچ ارتباطی بین هنرمندان تئاتر صورت نگیرد. خدا را شاکریم که با احیای این رویداد هنری می‌توانیم همکاران خود را ببینیم و با یکدیگر به تعامل فرهنگی هنری بپردازیم.»

امیدوارم اولین دوره احیای جشنواره منطقه‌ای، آخرین دوره آن نباشد

زیستی با بیان اینکه امیدوارم اولین دوره احیای جشنواره تئاتر مناطق آخرین دوره این رویداد هنری نباشد، گفت: «احیای این رویداد هنری باعث تبادل فرهنگی بین هنرمندان می‌شود و از لحاظ آموزشی اهمیت زیادی دارد. هنرمندان تئاتر در این جشنواره‌ها با نقاط ضعف و قوت آثار یکدیگر آشنا می‌شوند و در جهت بهبود کیفیت نمایش‌های خود در سال‌های آتی تلاش بیشتری خواهند داشت.»

زیستی ادامه داد: «نمایش «نصرت» در جشنواره تئاتر استان کرمانشاه در بخش‌های متفاوتی موفق به کسب جایزه اول شد و امیدوارم که در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور نیز بدرخشد. صادقانه بگویم این اثر را به روح نصرت خدایاری سپردم تا هرآنچه که خوب است برای آن اتفاق بیافتد.»

این هنرمند افزود: «قطعا حضور در جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور آخرین ایستگاه نمایش «نصرت» نخواهد بود و به‌زودی برای اجرای عموم این اثر اقدام خواهیم کرد.»

با حضور مستقیم در جشنواره موافق نیستم

علی زیستی با اشاره به اینکه با حضور مستقیم آثار نمایشی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر موافق نیست، توضیح داد: «اگر قرار است کاری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشته باشد، حتما از فیلتر جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور رد شود.»

او ادامه داد: «قطعا کیفیت اثری که ماه‌ها برای حضور در جشنواره‌های تئاتر استانی و منطقه‌ای تمرین کرده، نسبت به آثار تولیدی بیشتر خواهد بود. به نظرم با حذف شیوه حضور مستقیم آثار در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر عدالت هنری برقرار خواهد شد.»

علی زیستی در پایان گفت: «از همه عزیزانی که باعث احیای جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای شدند به ویژه دکتر کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بسیار سپاسگزارم و امیدوارم که در ادامه این مسیر خسته نشوند و جشنواره تئاتر منطقه‌ای رویدادی ادامه‌دار  باشد و مانند سال‌های قبل متوقف نشود.»




مطالب مرتبط

نظرات کاربران